Mijn leukste games
Ik ben helemaal geen gamer, maar professioneel kwam en kom ik er wel veel mee in aanraking. Er zijn veel slechte en gelukkig ook een paar goede games uitgekomen de laatste 40 jaar. In het [ Bonami SpelComputer museum ] in Zwolle kun je vrijwel alle oude en nieuwe games nog spelen en dat ook op de originele gameconsoles.
Hieronder een overzicht van de games die mij zijn bijgebleven en/of die belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling van games:
NA 2000
- Microsoft Flightsimulator | 2020
Het wachten is op deze flightsim, die einde 2020 wordt verwacht. - X-Plane 11 | 2018
Ik vlieg regelmatig vanuit Lelystad over Nederland in mijn Cessna.
PERIODE 1990-1999
- SimCity 2000 | 1993
De beste versie van Simcity die is uitgekomen. Voorzien van diverse hulpprogramma’s, onder meer voor het bouwen van gebouwen en het maken van nieuwe landschappen. Mijn ‘Het Simcity 2000 boek van Nederland’ en ‘Das Simcity 2000 Buch für Deutschland’ beschreven bestaande planologische projecten die met behulp van de bijgeleverde cd-rom daadwerkelijk uitgevoerd konden worden in het programma.
Filmpje in YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=p0ywopEhrxg - SimTower en SimTown en SimCopter | 1994 en 1995 en 1996
Electric Arts probeerde via deze programma’s voort te borduren op het succes van Simcity. In SimTower moest je een hoog kantoor bouwen met voldoende bedrijven. Simtown moest Simcity bij jongere kinderen brengen. In SimCopter kon je vliegen door je in Simcity 2000 gebouwde steden. - De meesters van macht | 1997
Met vele prijzen bekroond programma, waarin geleerd kon worden hoe natuurkunde werkt. Mijn kinderen hebben het hier nog regelmatig over. Je moest jongleren, treintjes laten rijden, stopcontacten herstellen, spelen met licht via spiegels, planten laten groeien, pannenkoeken bakken. Maar dat allemaal zo mooi vormgegeven en zo moeilijk, dat het een hele kunst was alle levels te halen. Inhoudelijk één van de beste educatieve games ooit. En verslavend. - Stowaway | 1995
Uit de koker van het bedrijf Dorling-Kindersley, bekend van de doorkijkboeken. Zij maakten een reeks educatieve games, waar ze helaas mee moesten stoppen, omdat iedereen zo kopieerde maar niet kocht. Hier hebben ze nog een boek over geschreven. in Stowaway moet je op een 17e eeuws schip op zoek naar meereizende schipbreukelingen.
Filmpje in YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=K9jKE6Y7vJQ - Freddi Fish | 1998
Beleef de avonturen onder water met dit visje.
Video via YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=FAe6WTzcXFk - The Sims | 2000
Als spel niet zo interessant, waar wel het feit dat dit het eerste grote spel was dat meisjes aansprak en ook sociale aspecten mee nam in het spel. Je buren moesten je aardig vinden en zonder baan had je geen geld.
PERIODE 1980-1989
- Simcity Classics | 1989
De eerste Simcity (uitgebracht als Simcity) waar ik honderden leerlingen meters lange ontwerpen van steden in liet maken, die we via matrixprinters afdrukte en aan elkaar plakten. Ik heb alle doosjes met diskettes nog, inclusief de uitbreidingen Middeleeuwen en Future.
Filmpje in YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=yqlTPrwmGnU - Flight Simulator | 1988 [1e versie voor Microsoft]
Ik weet nog de sensatie van het voor het eerst de lucht in gaan en te gaan vliegen. Inmiddels is het programma vrijwel levensecht geworden. In de eerste versie vloog je over kale ‘landschappen’ heen. - Leisure Sweet Larry | 1987
Meest favoriete spel dat mijn leerlingen in de schoolpauze bij mij mochten spelen in het computerlokaal. Eén van de weinige spellen die ik ooit zelf leuk heb gevonden. Het was zo populair, dat ik per pauze een inschrijflijst nodig had. Het mooie was dat je via allerlei stappen verder in het programma moest komen, maar dat die geslaagde stappen niet werden opgeslagen. Sloot je het programma af, dan moest je de volgende keer weer alle stappen doorlopen. Die kon je dan na een tijdje allemaal dromen en daardoor ook goed andere gebruikers verder helpen.
Filmpje in YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=M5dFEzLN114 - Kings Quest & Police Quest | 1984 en 1987
Voorlopers van programma’s als Simcity, waarbinnen je opdrachten moest uitvoeren om verder te komen. Het eerste was ook interessant bij het vak geschiedenis dat ik ook gaf. Er kwamen steeds nieuwere varianten op en die werden per keer slechter.
EERSTE GAMES
- Tetris | 1984
Ook zo’n spel dat aan de wieg heeft gestaan van spellen die wij nu nog spelen. In Vlaanderen zit het zelfs in een spelshow. Ruimtelijk inzicht en een goede oog-hand-coördinatie was wel handig om de blokjes goed te positioneren. - Pac-man | 1980
Eerste spel dat door de opkomst van thuiscomputers voor iedereen bereikbaar was. - Pong | 1972
De game van alle games. Het eerste computerspel voor de consument en in afgeleide vorm terug te vinden in veel andere games. Als spel stelde het niet veel voor, al bleek het spelen ermee verslavend te werken.
Leisure Sweet Larry